Το λες και ρομαντικό! – Κίνητρα 2

Η κριτική που ασκείται για την αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης αφορά από τη μία μεριά τους δασκάλους (αλλά γι’ αυτό θα κάνουμε λόγο μια άλλη φορά) και από την άλλη τους μαθητές. Έτσι, πολλές φορές ακούμε για μαθητές οι οποίοι δεν έχουν κίνητρο-διάθεση να μάθουν. Για να λύσουμε το πρόβλημα συνήθως επιλέγουμε μια σειρά από εξωτερικά κίνητρα, όπως βραβεία, βαθμούς, προνόμια, υποτροφίες, χρήματα, ίσως και τιμωρίες, στοιχεία δηλ. που δεν έχουν καμία σχέση με το εκπαιδευτικό έργο αυτό καθ’ αυτό των παιδιών, αλλά που σε αρκετές περιπτώσεις φέρνουν αποτελέσματα.
Πριν προχωρήσω, αφιερώστε ένα λεπτό στο παρακάτω βίντεο:
«Just having fun»

Είναι δύσκολο να βρεις ένα παιδί που δεν είναι γεμάτο περιέργεια, ώστε να κάνει πράγματα που δεν έκανε μέχρι χθες. Καθημερινά ανακαλύπτουν τον κόσμο και κάθε νέα ανακάλυψη είναι πηγή χαράς και απόλαυσης. Το πιθανότερο είναι πως εμείς μάλλον δεν είμαστε σε θέση να διαχειριστούμε την ατελείωτη ενέργεια που τα χαρακτηρίζει.
Ίσως όμως το πρόβλημα να έχει να κάνει και με την ηλικία, καθώς όσο μεγαλώνουμε αυτή η «περιέργεια» να εξαφανίζεται, ίσως να φθίνει, ώστε όλα στο τέλος να καταλήγουν να είναι δουλειά. Μπορεί να είναι και έτσι, αν και δεν είμαι καθόλου σίγουρος, αρκεί να σκεφτώ όλες τις ανησυχίες της εφηβικής ηλικίας. Μπορεί ένας μαθητής όσο βρίσκεται εντός του σχολείου να εμφανίζει το αδιάφορο προσωπείο του και μόλις βρεθεί στους δρόμους της πόλης να είναι γεμάτος ζωή; Φυσικά και μπορεί, αφού προφανώς υπάρχει μια διάσταση ανάμεσα σε αυτό που κανονικά θα έπρεπε να είναι ένα.
Αν τώρα κάποιος επιμείνει στη χρήση «εξωτερικών» ερεθισμάτων (χρήματα, βαθμούς, προνόμια) αντί της πραγματικής ευχαρίστησης, είναι πιθανό να επιφέρει ακόμα χειρότερα αποτελέσματα, από την άποψη ότι η χαρά έχει μετατραπεί σε δουλειά-εργασία, ενώ παράλληλα μέσα τους μειωμένες είναι οι φιλοδοξίες, με τη λογική ότι οι επιλογές που κάθε φορά θα κάνουν, θα είναι απολύτως προσαρμοσμένες στους όρους της δικής μας «επιτυχίας». Ασφαλείς δηλ. σχετικά επιλογές, κάτι που είδαν πως «δουλεύει» και τίποτε το καινοτόμο.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s